Husets-fiskeplatte

Til Skagen for å spise

Danmark Om bord | Ingen kommentarer

Det høres kanskje rart ut, men det å spise en bedre middag var nettopp hovedformålet med vår vennetur som gikk til Skagen i vinter. Middag på ærverdige Brøndums Hotel i Skagen var nemlig 50-årsgaven til en i reisefølget vårt – klausulen var at vi andre fikk være med på turen. Det ble en suksess.

Tekst: Tom Backe

Hvem skulle tro at en tur til Skagen i februar skulle være så fint? Men Skagen – eller Danmark i det hele tatt leverer jo – også om vinteren. Turen vår startet med et femtiårslag i august. Hva gir man egentlig til denne mannen som nå blir femti. Han har jo både biler, barn, kone og et stort og velmøblert hjem. De har alt de også. Så det måtte bli en opplevelse – en reise.

Vi var fem som gikk sammen, for vi skulle jo tross alt til Brøndums i Skagen, og restauranten på dette hotellet blir regnet som en av de beste i Danmark.

Bilde 1: Det er tradisjon i veggene på Brøndums Hotel som startet som gjestgivergård allerede rundt 1840. I dag er hotellet kjent for sin atmosfære og den gode restauranten. Bilde 2: Dronning Margrethe gjenåpnet Skagen Museum etter at kunstmuseet hadde vært stengt i nesten to år.
Bilde 1: Det er tradisjon i veggene på Brøndums Hotel som startet som gjestgivergård allerede rundt 1840. I dag er hotellet kjent for sin atmosfære og den gode restauranten. Bilde 2: Dronning Margrethe gjenåpnet Skagen Museum etter at kunstmuseet hadde vært stengt i nesten to år. Foto: Mona Grann-Meyer.

En torsdag i februar startet turen. Vi valgte å reise med Stena Line fra Oslo selv om de fleste av oss egentlig hører hjemme i Vestfold. Imidlertid fristet ideen om at vi kunne gjøre dette til mer enn bare en transportetappe, men heller ta det som en reise der vi både kunne spise godt og ikke minst at alle kunne ta et glass vin på turen uten å måtte tenke på bilen. Det å kunne sove seg til Danmark mens natten passerte fristet også.

For oss som ikke kjører så mye bil i Oslo var det veldig enkelt å finne frem til fergeterminalen fra E18. Skiltingen er veldig god med anvisning om hvor man skal kjøre allerede et par kilometer etter Skøyen. Innsjekk er bare en halv time før avgang, men med litt reisefeber var vi tidlig ute, så vi fikk litt mer venting på kaia enn det som hadde vært nødvendig.

Vel om bord hadde vi bestilt utvendige lugarer, de fyller sin funksjon med alt man trenger for noen timer på reise – samtidig er det deilig å ha en følelse med litt av det som skjer utenfor skipet også.

Skipet har en à la carterestaurant, men vi tenkte det var greit å kunne plukke litt forskjellig istedenfor å velge en, to eller kanskje tre retter. Derfor hadde vi forhåndsbooket i buffetrestauranten. Den var svært populær og de serverte et rikt utvalg av kalde fiske- og skalldyrretter, kaldt kjøttpålegg og spekemat, varme fiske- og kjøttretter, desserter og oster. Og i tillegg til et stort brødtorg var det selvbetjening av både hvitvin, rødvin og øl.

Etter middag var vi innom to av barene om bord, besøkte den velfylte taxfreeavdelingen, men «gamle» som vi er setter vi også pris på å sove litt. Derfor ble det en veldig trivelig, men ikke så sen, kveld for oss da vi trakk oss tilbake rundt midnatt.

Dagen etter valgte vi heller å sove litt lenger enn å spise frokost om bord. Frokosten fant vi på en kafè langs veien til Skagen.

Vel fremme på Brøndums Hotel var det hyggelig at tre av fire rom våre allerede nesten var ferdig stelt da vi ankom, så de fleste av oss slapp å vente noe særlig.

Ankomstdagen vi hadde valgt var en historisk dag for Skagen – dronningen skulle gjenåpne Skagen Kunstmuseum som har holdt stengt i over halvannet år. Så vi rakk å overvære dronningens ankomst før vi gikk til lunsj på Skagen Bryghus.

bryghuset-skagen-danmark
Bilde 3: Skagen Bryghus ligger i hjertet av Skagen og er et mikrobryggeri som brygger spesialøl, alminnelig pilsner og forskjellige øltyper avhengig av årstiden. Bryghuset serverer også lunsjretter og i sesongen er det anbefalt å bestille bord for å få plass. Bilde 4: Bryghuset frister med mange forskjellige øltyper og her er også mulig å kjøpe små kasser med smaksprøver. Foto: Tom Backe.

Dette var et lunsjsted som passet vårt hjerte. Øl, sild, stjerneskud, rødspette, hamburgere og alskens herligheter gikk ned på høykant. Det gjorde også en del øl, og ikke nok med det – vi bestilte også både snaps og små kasser med smaksprøver av de ulike øltypene. Dette kledde oss.

Etter en såpass «næringsrik» lunsj passet det godt med litt ettermiddagshvile på rommet og en lettere middag på en helt ordinær, men allikevel hyggelig, italiensk restaurant i Skagen om kvelden.

Husets-fiskeplatte
Bilde 5: Husets fiskeplatte sild, rødspette, fiskefrikadeller og masse annet snacks sammen med øl og en lille er med på å gjøre danmarksoppholdet komplett. Foto: Tom Backe.

Dagen etter var det frokost på Brøndums ved 0830-tiden. Frokosten er enkel og helt vanlig, men du finner det du trenger, og det er lett å la seg inspirere av den historiske atmosfæren med de gammeldagse interiørene og gulvene som knirker på dette hotellet.

Om formiddagen tok vi den nærmest obligatoriske turen til Grenen der Kattegat og Skagerak møtes. Heldig med været var vi også, litt snø i lufta, men nesten vindstille – det forventet vi ikke. Vel tilbake i Skagen var det selvfølgelig tid for lunsj, og det er alltid lett å finne et hyggelig sted i Skagen. Vi valgte Bodilles Kro som lå nærmest. Her fristet de både med smørbrød, rødspette og snaps.

Så var endelig kvelden der da vi skulle spise på Brøndums. Etter å ha slappet litt av og kledd oss opp til fest var det på tide å innta «stuerne» for snacks og champagne før vi fikk servert en fireretters meny. Dette var en godt sammensatt meny hvor vinene var godt avstemt med maten vi fikk servert. Kvelden innfridde som den skulle, og vi avsluttet med kaffe, petit fours og cognac i salongene før vi tok kvelden.

På søndagen var det frokost og en tur på museet, som bare ligger 50 meter fra hotellet. Etter å ha sett alle de flotte bildene og det nyoppussede museet var det på tide å snu nesen hjemover, etter et kort besøk for å se Den tilsandede kirke.

Tre, fire, deilige feriedager nærmet seg slutten, og vi hadde allerede startet å planlegge neste tur i lag de samme gode vennene om noen måneder.