Øl i Polen

Mikrobryggerier i Polen: Gdynia og Gdansk med øl på agendaen

Polen | Ingen kommentarer

Vi har samlet tre virkelige proffer for å gi dere de beste tipsene til hva man kan finne på i Polen, bilferie gjennom Europa, og favorittsteder i Danmark. Stena Line har en rekke linjer rundt om i Europa, som kan gjøre ferien enda litt mer spennende. Ekspertene er blant våre tre mest engasjerte og reisevante kolleger som er eksperter på hver sine linjer og destinasjoner. Her forteller Kerstin om sin siste ølreise til Polen:

Vi startet turen med et 36-timerscruise med ferge fra Sverige til Polen, og tok deretter bussen fra båten til Gdynia stasjon. Bussturen var både rask og smidig, og det kostet oss knappe 10 Zloty. En Zloty er ca 2 norske kroner, så billetten endte på ca 20 kroner per person.

Bussen står allerede klar når fergen kommer på morgenen, men et tips er å ha med kontanter ettersom bussen ikke tar kort. Ta gjerne med noen hundre kroner i Zloty før du reiser. Mer sentralt i Polen finnes det minibanker som funker med både Visa og Mastercard.

Vi fant et hyggelig lunsjsted like ved stasjonen som åpner klokken 08.00 og fikk i oss litt mat før vi gikk videre inn i byen. Første stopp ble det kjente lokale markedet ”Hale Targowe” det vi handlet lammeskinn og litt klær. De hadde noen helt nydelige lammeskinn til rundt 300 kroner – et ordentlig kupp! På markedet kan man finne noe for alle: leker, klær, skinn, lær, mat; en fryd for både øyet og resten av sansene å oppleve.

Etterpå reiste vi videre til Gdansk, ca 35 minutter unna med tog. Man kunne ikke forhåndsbooke hurtigtoget vi valgte, men togreisen kostet oss like vel ikke mer enn 24 Zloty, eller ca 50 norske kroner, tilsammen for oss begge! Om man ønsker finnes det et annet tog man kan forhåndsbooke, men dette koster noe mer enn det vi reiste med.

Mesteparten av dagen i Gdansk satt vi av til å besøke to ulike mikrobryggerier i Gamlebyen: Brovarnia bryggeri og Browar piwna. På Brovarnia kan du få en matbit, kombinert med spennende typer øl, og de har også egne “øl-events” der man blant annet kan kjøpe en helt eget fat med øl, og få tønnen åpnet i en liten “barrel seremony”. Browar har en utrolig spennende øl-liste, som serveres etter sesong, og når hvert øl er laget. Fantastisk morsomt, og virkelig gode øl som passet på ulike vis. Browar piwna er et sted vi begge ønsker å besøke igjen.

Denne turen hoppet vi over kirkene Mariakirken og Katarinakirken, men de er også verdt å ta en tur for. Dagen i Polen brukte vi på å vandre, nyte det fine været og bare ha fri sammen. Og vi var virkelig sammen – med togtur, buss og offentlig transport ble det flere steg på turen der man bare kunne være sammen. Vi regnet på det, og fant ut at vi hadde gått rundt en mil denne dagen som ga oss en ekstra god samvittighet før vi dro mot Stena Spirit hjemover igjen. Før båten tok vi en liten matpause på det nye favoritt-stedet vårt ved stasjonen. De hadde fantastisk gode Polske piroger – og med prisen på rundt 30 kroner for en øl og en tallerken piroger var det også et budsjettvennlig alternativ.

Litt slitne etter dagen unnet vi oss en taxi fra togstasjonen til fergen, som for rundt 20 Zloty føltes som en god investering, og vel verdt det.

Så, hva kan man egentlig gjøre på en dag i Polen under et 36-timerscruise? – En hel del om man vil. Mest får man om man kombinerer Gdynia og Gdansk spør du meg, men om man vil rekker man også en tur til hovedstaden Warsawa. “Warszawa?” tenker kanskje noen, men med 12 timer til rådighet, går i underkant av halvparten av tiden på togturen, noe som gir en god del timer igjen å bruke i byen. Kanskje en idé for vår neste tur!