Polen vil overraske deg

Polen | Ingen kommentarer

Anna: Jeg vil ha sandstrand!
Therese: Jeg også!
Anna: Jeg vil ha luksus!
Marlene: OK, jeg blir med!

Her er historien om tre jenter som reiste til Polen for en jentehelg med sol, strand, sightseeing og shopping.

Vi hadde blitt enige om at nattfergen fra Karlskrona var best, slik at vi våknet i Gdynia kl. 07:00 onsdag morgen til låten «I am sailing» som strømmet ut i kahytten. Vi fikk en hel dag i Sopot der vi leide en leilighet de to første nettene i Polen. 25 minutter etter at vi hadde kjørt av fergen, var i fremme. Vi kjørte til Hotell Bayjonn som lå i hovedgaten Powstaneców Warszawy og startet dagen med en koselig hotellfrokost. For dette betalte vi 45 ZL, det vil si 100 kr for tre personer.

Anna-o-Therese-i-Sopot

Stranden var endeløs

Det viste seg at vi bodde fem minutter fra stranden og to minutter fra Bohaterów Monte Cassino, den største turistgaten i Sopot. Her finner du restauranter, barer og nattklubber. Etter å ha fått nøklene til leiligheten, gikk vi til noe vi alle lengtet etter, nemlig stranden!

Stranden i Sopot er fantastisk. Det spiller ingen rolle om du går til høyre eller venstre, stranden er endeløs. Hvite parasoller på stranden er inndelt i flere seksjoner for ulike strandinteresser. Det finnes en del med «hopp og lek» for barn, en med restauranter og en del som bare er ren sandstrand.

Aftersun

Etter et par timer på stranden gikk vi hjem for å gjøre oss i stand til middag og litt jenteprat. Vel hjemme oppdager vi at solen steker godt i Polen. Annas rygg har skiftet farge og Marlene ser mer ut som en rød tomat i ansiktet. Litt pinlig …

Om kvelden gikk vi inn på den første og beste restauranten som så koselig ut på Bohaterów Monte Cassino og bestilte både fisk, kjøtt og kylling. Problemet med Polen er at de ikke vet hva saus er … Alt serveres med pommes frites, og det er det. Vil man ha saus til maten må man be om dette med en gang. Etter middagen havnet vi på Cocktail Bar Max som ligger på torget ved Sheraton. Drinkene var fantastiske; herlig og fargeglade drink med dekorasjoner utenom det vanlige. Bestillingen tok lang tid, men var vel verdt ventetiden. Anbefales!

Anna-solar-rött

Kebab og sjokoladebanan

Etter en lang frokost gikk vi ned til stranden igjen. Tre solstoler kostet oss 75 ZL (kr.165), og var vel verdt pengene. Ved lunsjtider ruslet vi langs strandpromenaden, og til det store torget i Sopot. Her fant vi et marked som bugnet av piroger, smørbrød, pølser og andre polske delikatesser. Prøv sjokoladebanan! Dette var lykken for tre sultne jenter. Det ble flere besøk hit før vi forlot byen.

njut-i-Sopot

Kvelden bød på kebab på «Kebabistan», og vi gikk langs strandpromenaden. Plutselig så vi en stor scene på stranden og masse folk. Ti minutter senere kom Sean Paul ut på scenen sammen med sine dansere, og vi fikk en skikkelig nostalgitripp med latter og god musikk.

Veien gikk videre til Gdansk.

Det perfekte bildet av Gdansk

Gdansk er en by med historie, noe som merkes godt i de eldre bydelene. Vi gikk rundt i gamlebyen og lot oss fascinere av arkitektoniske detaljer.

Therese som er svært interessert i arkitektur og byggekunst, stoppet hele tiden med kommentarer som: «Ååh», «Wow» og «Vet dere hvor mye murstein som må til for å bygge denne kirken?»  Marlene og Anna var mest opptatt av å dikte opp historier om hva som kan ha skjedd i alle disse gamle husene.

Anna_therese_gdansk

Vårt beste restaurant-tips: Tekstylia. Her fikk vi servert den beste maten på hele reisen! Menyen er ikke avansert, men alt smakte himmelsk, og muggene med sangria var fantastiske.

Vi fant også en 7D-kino vi måtte prøve ut, før vi festet blikket på det store pariserhjulet nede ved elven. Therese, som elsker pariserhjul, var fra seg av glede. Utsikten over vakre Gdansk fra pariserhjulet innfridde alle forventninger.

pariserhjul

Skoshopping og våre siste zlotys

Vi bestemte oss for å avslutte ferien med å kvitte oss med våre zlotys. Vi shoppet løs på kjøpesenteret Madison Park. Marlene kom hjem med seks par sko. Anna var ikke dårligere med tre par sko og masse fine klær. Therese kom hjem med to deodoranter. Spesialtilbud!

Trøtte etter all shoppingen reiste vi tilbake til leiligheten og startet forberedelsene til hjemreisen. Med et glass rødvin, snacks og god musikk føltes det helt greit. Vi spiste middag i restaurantgaten Piwna. Her finnes et stort utvalg små, koselige restauranter og barer. Våre siste zlotys ble brukt opp med mye latter og en god kjøttbit.

Anna-shoppar-skor

Søndag og spa om bord på vei hjem

Nå var det på tide å komme seg på båten med avgang kl. 09:00. Alle inntok plassene sine i bilen. Anna bak rattet, Therese som kartleser og Marlene som spilte den beste musikken. Man skal gjøre det man er god til, sies det.

Fornøyde med å ha en kahytt også på hjemreisen, passet vi på å sove et par timer da vi gikk om bord. Marlene hadde bestilt pedikyr, mens resten av trioen som nøt livet i boblebadet på båtens spaavdeling.

Vi ankom Karlskrona i rute, og tok fatt på siste etappe; hjem til hverdagen. Og rollene var de samme som tidligere; Anna bak rattet og Therese som kartleser til den beste musikken fra DJ Marlene.

Høydepunkt

Drinkene på Cocktailbar Max i Sopot.

drinkar-på-Max-i-Sopot-300x300

Nyttig tips

Vil du gå på spa, ha massasje eller pedikyr, bør du bestille hjemmefra eller velge et overnattingssted med egen spaavdeling.