Ta en helg i Weissenhäuser Strand

Tyskland | Ingen kommentarer

Tre barn, tre voksne og en fantastisk bursdagstur til Kiel. Her er mamma Emmas beretninger fra den eventyrlige helgen i januar:

PS: Blogginnlegget er tilpasset fra den svenske Stena-bloggen

Fem mil fra Kiel og langsmed havet, ligger Weissenhäuser Strand – et av Tysklands største og mest spennende feriesteder. Hit fikk ungene mine Tor (11), Alma (9) og Elsie (3) en reise full av jungeleventyr, bading og andre spennende aktiviteter i bursdagsgave fra onkel Mons og tante Lisbeth.

Eventyret begynte med en verdensbuffet på Stena Germanica fredag kveld. Og for en herlig følelse det er å plukke til seg av alle verdens delikatesser mens personalet sørger for at du har det bra. Akkurat det man trenger etter en lang og slitsom dag for store og små.

Vel fremme i Kiel tok vi en svipptur innom Citti Markt for å handle inn litt frokost og snacks til å ha med på leilighetshotellet. Jeg anbefaler virkelig en tur innom matbutikken, for den har faktisk alt mellom himmel og jord. Hadde jeg hatt muligheten, ville jeg nok tilbragt hele dagen der. Barna derimot, de ville nok protestert. Bading hadde tross alt vært det eneste som sto i hodene på dem siden de sto opp, så vi kom oss videre.

Klokken to hadde vi endelig kommet oss i badetøyet. Eldstebarna mine forsvant umiddelbart og kastet seg ut i en «badegrop» med undervannsstrømmer, bekker, humper og en vakker hule. Resten av dagen brukte de på å kaste seg utfor så mange vannsklier de bare turte. Og skliene finnes det mange av – en del av dem er riktig så skumle og. Elsie og jeg fant oss et basseng for de aller minste, med oppvarmet vann og små vannsklier med morsomme, vannsprutene dyr.

csm_badepardies-aquaracer-1_d5f2b35530

Trøtte, glade, sultne og med rynkete fingre, var vi omsider samlet igjen for å spise middag i jungelrestauranten. Middagen var en opplevelse i seg selv. Da vi kom inn i lokalet ble vi møtt av en jungel kledd i grønt. Her og der kunne vi skimte dyr som nesehorn, giraffer og slanger. I taket over oss hang det akrobatiske aper som svingte seg hit og dit. Vi ble plassert ved et bord langs den ene veggen, og fikk raskt bestille drikke. Like etter kom servitrisen med fargestifter og ark til barna. Her er det noen som virkelig har tenkt over hva som gjør et sted barnevennlig.

csm_dschunglelland-tierwelt-1_7170c89980

Etter en liten stund viste det seg at vi hadde endt opp ved siden av en gedigen gorilla. Ved jevne mellomrom satte den enorme apen i gang et kraftig brøl som ga grunnlag for mye latter og smil rundt bordet vårt. Elsie, som var i dyp konsentrasjon da hun jobbet med å fargelegge en tegning av et ekorn, begynte tilslutt å klage på gorillaens utbrudd: «Den apen forstyrrer meg i fargeleggingen!» Menyen kunne friste med noe for alle og enhver, og maten var kjempegod! Elsie bestilte «Nemo» (fiskepinner med pommes frites), Alma valgte en «Tarzan» (pommes frites-tallerken), og Tor gikk for en real burger med pommes frites.

På søndag dro vi en tur på stranden rett etter frokost. Kaldt, men fantastisk vakkert. Jeg kan bare forestille meg hvordan det er der på sommeren. Etter dette var det tid for å vende snuta mot jungellandet! Hvordan skal jeg beskrive det? Kanskje som verdens kuleste lekeplass? På vei inn gikk vi gjennom et terrarium med ekle slanger, edderkopper og øgler. Ungene synes selvfølgelig det var kjempemoro å forsøke å få tante Lisbeth, som har edderkoppfobi, til å stoppe opp og se på spindelvevene. Etter hvert kom vi til det stedet som kalles for eventyrdelen. Her tilbragte vi resten av dagen med å hoppe på trampoline, vaske gull, ta ulike sklier, spise litt snacks og selvfølgelig noen is. De eldste ungene, og noen av oss voksne, forsøkte oss på klatreveggen. Her var det også en klatrebane som hang høyt, høyt oppe i taket. Og da var det en del av oss som bestemte seg for å bli igjen på bakken og «passe på bordet». Elsie, derimot, var med på det meste, og hun ble overrasket over hvor stor jente hun var som turte å kaste seg utfor den kjemperaske sklien.

klattring

Enten vi ville eller ikke, var det omsider på tide å ta farvel med Kiel og dra hjem – denne gangen med Stena Scandinavia. Da ble det buffet til middag enda en gang, for det var jo så godt! Etter en svipptur innom taxfree-butikken, sovnet vi alle tidlig. Glade og utmattede.

Mandag morgen begynte med frokost i fred og ro. En god start på dagen som siden ble til skole, jobb og den kjente hverdagstralten.

For en fantastisk reise vi hadde. Så mye eventyr på så kort tid!

Emma Cederlöf

Kunne du tenke deg en tur til Kiel med familien?

Ta en titt på alle fergerutene til Tyskland