Det beste tyngdepunktet i båt og skip

Om bord | Ingen kommentarer

Da den svenske kongen, Kong Gustav II Adolf, ga ordre om det nye kongeskipet Wasa visste han tydeligvis ikke viktigheten av tyngdepunktet i en båt eller et skip. Han ba blant annet om et ekstra kanondekk, og Wasa kantret allerede på sin første tur! Ikke akkurat et stolt øyeblikk innenfor svensk skipsbygging.

Tyngdepunktet er et kritisk parameter når man designer skip. En kort forklaring er at det er det sentrum i et objekt som vekten er fordelt jevnt rundt. Hvis tyngdepunktet blir flyttet oppover blir objektet ustabilt og det trenger ikke mer enn en liten dytt for å tippe det. Åpenbart ikke noe man ønsker i et skip, slik du kan se i denne filmen:

Så sånn er det!

Jo høyere tyngdepunkt, dess mindre kraft trengs for å tippe skipet.

Man kan like vel jevne ut dette litt, ved å gjøre basen til objektet bredere.

Moderne skip er designet med dette i tankene; De har et bredt skrog, og et lavt tyngdepunkt. Dette gir mye bedre stabilitet.