Ølsafari i Danmark

Tre menn på sykkel besøker fire bryggerier på tre dager.

Danmark | Ingen kommentarer

Øl er trendy, sykling er trendy, pappakropp og grått hår er trendy. Tre middelaldrende menn kombinerte det hele og dro på ølsafari i Nordjylland. Danmark er alltid hyggelig og viden kjent for gode sykkelforhold og godt øl. Frederikshavn er et godt utgangspunkt.

Odd, Geir og Nils Arne tok jobbsyklene, hengte på sykkelvesker og syklet innom fire mikrobryggerier på tre dager. Ruten vi hadde planlagt var Frederikshavn – Hjørring – Løkken – Skagen – Frederikshavn. Lørdag besøk hos Vendia Bryghus og Løkken Bryghus. Søndag Skagen Bryghus og mandag besøk hos brew puben Jerry’s i Frederikshavn. Vi tok Stena Saga på fredag ettermiddag og ankom Frederikshavn tidlig lørdag morgen med hele dagen foran oss til sykling og øl. Første stopp Hjørring og Vendia Bryghus.

Lørdag. Frederikshavn – Hjørring ca 35 km

Sykkelturen til Hjørring var fantastisk og bød på turens mest varierte terreng. Vi var spente på å komme i gang og fulgte bare skiltingen til Hjørring ut fra Frederikshavn. Sykkelveier over alt. Veldig deiligt, komfortabelt og sikkert. Turen gikk over bølgende landskap, forbi gule rapsåkere og gjennom bøkeskoger. Det er tydelig at sykling er populært i Danmark. Bilistene tok hensyn til oss langs landeveien og vi møtte titt og ofte landeveissykliste. Alle smilte og hilste på oss. Hyggelige folk disse danskene!

Drøye 3 mil og ca 2 timer sender ankom vi Hjørring. Vendia Bryghus ligger i utkanten av sentrum. Vendia har godt rykte for maten sin og vi var både sultne og tørste.

Bryghuset Vendia

Bryghuset Vendia har store ambisjoner for både for mat og for øl. Det hele er lekkert, moderne og stilsikkert. Det er et sted man burde besøke flere ganger, de har et svært høyt nivå på maten og restauranten får god omtale i media. Vi besøkte Vendia for å spise lunch, og for å smake på ølet deres.
Vi måtte inngå et par kompromisser siden det enda var igjen noen mil til dagens mål. Vi kjøpte et glass av alle øl de hadde på kran, og delte mellom oss. De hadde ikke noe tilbud om mindre glass for smaking. Ølet deres er like stilsikkert som interiøret. Det er kontinentalt, naboskapet med Tyskland skinner klart gjennom. Vi smakte oss gjennom pils, bayer, schwartzbier, hvete og bock. Ikke en IPA eller et gram Citra-humle å se. Ølene var gode, men vi synes at de fleste manglet det siste lille for å være helt på topp. Vi savnet rett og slett litt mer smell og friskhet i ølet. Favoritten var Bock, som var veldig bra.
De hadde også et øl krydret med pors. Om det er for å hedre historien til dansk øl er usikkert. I tidligere tider ble pors og malurt brukt istedenfor humle i dansk øl. Maten vi fikk var veldig god, og store porsjoner. Vi kommer gjerne tilbake for å spise. Spesielt ser gourmetmenyen deres veldig spennende ut.

Hjørring – Løkken 21 km

Godt forsynte og ved godt mot var det bare å tråkke den siste distanse ut til Løkken. Det var lett å se at vi nærmet oss kysten. Landskapet ble paddeflatt og veien gikk bokstavelig talt «straka vegen».
Halvveis til Løkken kom turens første punktering. Vi hadde selvfølgelig med lappesaker, pumpe og det hele. Dessverre hadde vi glemt skiftenøkkel, og pumpa sa takk for seg ganske så kjapt. Redningen ble en av de mange antikvitetsbutikkene som ligger langs veiene i Nord Jylland. Tilsynelatende har hvert tettsted minst to. Med en svært behjelpelig innehaver og en antikk pumpe ordnet det seg, men vi lærte en viktig lekse; test utstyret og vær 100% sikker på at du har det som trengs.

Vel framme i Løkken fikk vi raskt konstatert at det er en hyggelig liten by også utenfor høysesongen. Kald Tuborg på uteservering midt i sentrum var himmelsk! Vi hadde booket oss inn hos Løkken Klit camping & hytter som ligger snaue 2 km sør for Løkken. Campingplassen er veldig fresh og ekstremt barnevennlig. Vi fikk installert oss på en av de flotte hyttene der. Selv om Danmark er flatt og vi ikke hadde syklet alt for mange mil er det alltid digg å få av seg sykkelskoene og få en dusj etter en dag med sykling.
Løkken Bryghus som ligger i sentrum av Løkken, i et gammelt flott pakkhus, tok vel i mot oss.

Løkken Bryghus

Er det kavt eller jøwt? Eller kan det være skikkelig pangel? Ølet på Løkken Bryghus er jøwt (skønt på Vendsyssel dansk). Navnene på ølene deres er ikke så lette å forstå for oss nordmenn. Selv fant vi navnet Stygge Krumpen morsomt. Det er ikke et pek til det norske kongehuset, men navnet på en dansk biskop.

Vi ankom litt etter planlagt tid, men fikk et bord og god tid til å smake oss gjennom ti av ølene de hadde tilgjengelig denne dagen. De hadde et godt system med små glass for smaking så man kan smake mange øl uten at man blir merkbart beruset. Vi synes de lager øl av jevn høy kvalitet og med et par skikkelige go’biter. Våre favoritter var Mørk Kutterøl, en Engelsk mild ale, Løkken Badehus en Witbier og Kavt en Belgisk blonde.

Løkken Bryghus er et sjarmerende lite bryggeri med 3 faste øl i sortimentet. I tillegg brygger de et godt utvalg av forskjellige sesong øl. Betjeningen var veldig stolte av ølet sitt. De var ivrige på å fortelle om ølet og det var ikke i tvil om at her var det ølnerdene som fikk utfolde seg.

Løkken Bryghus startet i 2006. De selger mye direkte fra bryggeriet, så er kan du plukke med deg din favoritt. Ølet kan også kjøpes andre steder på Nordjylland. Vær obs på åpningstidene hvis du planlegger et besøk hit, det er ikke alltid åpent.

Søndag. Løkken til Skagen, 77 km

Det er alltid greit å ha flaks med været. Vi sa farvel til Løkken i strålende vær og satte kursen nordover mot Skagen. Dessverre hadde vi gjort litt dårlig research på rutevalget og endte opp med å sykle til Hirtshals og følge hovedveien bort til Ålbæk. Ikke noe galt med det, men ruten som går innom Bindslev skal være veldig flott. Vår opprinnelige plan var å sykle hele turen i motsatt retning av det vi gjorde. Grunnen til det er at det ofte blåser nordøst i Nordjylland og vi fikk motvinden rett i fleisen! I ekte Tour de France stil lå vi på hjul og delte på å ligge foran.
Med lunch på brygga i Hirtshals og is-stopp i Ålbæk kom vi fram til Skagen etter drøye fem timer og 9 mil. Da smakte det godt med øl på havna i Skagen!
Planen var å besøke Skagen Bryggeri samme dag, men vi rakk dessverre ikke fram før stengetid. Foldens Hotell & Cafe, et super koselige lite hotell midt i Skagen, tok vel i mot oss og heldigvis har Skagen godt med hyggelige restauranter, barer og utesteder hvor vi hygget oss resten av kvelden.

Mandag. Skagen til Frederikshavn, 40 km

Mandag startet med stor frokost og prøvesmaking hos Skagen Bryghus. Knallstart på uka!
Skagen Bryghus holder til i et nydelig teglstenhus med en stor ølhage skjermet av en høy mur. I ølhagen er det ofte konserter og underholdning.

Skagen Bryghus

Skagen Bryghus er et industrikonsern i forhold til de andre bryggeriene vi besøkte. Det er et velsmurt maskineri med en god bryggeripub/restaurant. Bryggeriet ble etablert i 2005 og ligger i dag i en gammel El-verksbygning som ble solgt til Bryggeriet og ombygd i 2006. Ute er det ølhage, skjermet av en stor mur, hvor de har konserter og underholdning i helgene. Bryggeriet ligger i den innerste delen av bygget og har kapasitet til å brygge 260 000 liter øl pr år. Ølet distribueres til hele Danmark, både i dagligvarebutikker og restaurant/barer.
De åpner i rett tid på dagen, men stenger forholdsvis tidlig. Det er sjeldent åpent etter 19.00.

De lager et godt utvalg øl, noen faste og en del sesongøl. Vi smakte oss gjennom en del av dem, og likte stilen og kvaliteten på utvalget. Mange av ølene falt i smak, vi ble spesielt imponert over pilsneren deres. Den var frisk med mye smak. Her fikk vi også turens andre Porseøl. Porse er en krydderurt, og ble tidligere i Danmark brukt istedenfor humle i øl. Vi ble ikke helt overbevist, og fortsetter nok å foretrekke øl med humle. I disse mikrobryggtider er norsk øl med utagerende humleeksesser ganske vanlig. De danske bryggeriene vi var innom så ikke ut til å være fullt så opptatt av øl med mye humle. IPA, APA og alskens varianter av Pale ale med mye aromahumle var rett og slett litt fraværende. Litt uvant og litt godt.

Vi smakte oss gjennom 8 av de ølene de hadde på fat, men enda vi var ferdige hadde vi lyst på mer og testet to til. Da var det dags for å sykle videre, vi var glade for medvind og kort distanse den dagen.

På sykkel får du naturlig nok mer tid til å observere enn når du raser av sted i bil. Det er fascinerende å se hvor stor variasjon det er i landskapet i Danmark. Oppe ved Skagen er det forblåst, myraktig landskap med lav vegetasjon. På vei nedover til Frederikshavn strekker trærne seg og det blir mer skog, men ikke like tett som bort til Hjørring. Mellom Skagen og Frederikshavn går det to sykkelruter og det er veldig fin sykkelvei. Vi tråkket på og cruiset gjennom gågaten i Frederikshavn og inn til Jerry’s som ligger i rett ved The Reef hotell.

Jerry’s Restaurant og Bryghus

Er det en kafe, restaurant, bar eller et mikrobryggeri? Kanskje vi kan kalle det en ”bar og grill”? Med et mikrobryggeri i underetasjen? Helt klart det minste av bryggeriene vi besøkte,
Jerrys ble startet i 1993 av Jerry som emigrerte fra USA til Danmark. Han emigrerte i 1986, og savnet rett og slett et spisested med amerikansk preg. Det kan vi trygt slå fast at han har gitt Frederikshavn.

For oss handlet Jerrys mest om øl, og nysgjerrigheten var stor da vi kom inn døra. Vi ble godt tatt imot av Jerry selv, og fikk en god innføring i stedets historie. Vi fikk også gått en tur for å se på bryggeriet som helt klart er i kategorien mikrobryggeri.
Som alle andre har Jerry feilet og lært underveis. Danmark har hatt den samme utviklingen av mikrobryggerier som Norge, de var bare litt tidligere ute. Antallet bryggerier i Danmark har ligget på ca 120 de siste årene, men det har vært en del av de små som har forsvunnet. Jerry forklarer at mange av dem er ”kunstnere” som er kompromissløse i jakten på å lage det beste ølet. De er ikke like kompromissløse på regnskap og økonomi, og derfor går de over ende. Jerry ser på bunnlinja og vet hva han må selge for å gå i balanse. Jerrys er derfor ikke noe luftslott. Han ønsker å bygge sten for sten og tar ikke investeringer han ikke vet at han kan forsvare.
Han sitter i dag med et lite bryggeri der han fast brygger en Pale ale og en Red ale. De brygger ikke lager, det er kun ale det går i. I tillegg pleier han å ha to andre øl tilgjengelig, da vi var der hadde de en Porse øl, og en IPA som han kaller Monster hop. Nok bitterhumle til at den måler 91 på IBU-skalaen. Rett og slett en kraftpakke av et øl!

Ølet de serverer er lett å like. Jerrys Pale ale er veldig frisk og lettdrikkelig. Den erstatter lett pilsner i våre glass. Red ale var mørkere med mer preg av malt, sødme og hadde mer farge. Den opplevdes likevel som frisk og lett å drikke. Jerrys var et svært hyggelig bekjentskap og for noen burgere! Vi ble nesten invalide etter å ha spist en av de store burgerne som rett og slett var ‘the real amarican deal’.

Vi takket pent for oss og vraltet ut til syklene og tråkket rolig bort til fergeleiet. På mandager i lavsesongen går Stena Saga fra Frederikshavn på mandags ettermiddag sånn at du har hele dagen tilgjengelig i Danmark.

Sykkeltips

I Danmark kan du sykle med nær sagt hvilken som helst sykkel. Det er bare noe ting du må huske på.

• Levér sykkelen inn til en sjekk sånn at den er i tipp topp stand til du skal ut på tur.
  • Ta med lappesaker, ekstra slange, pumpe og nødvendig verktøy.
  • Lær deg å fikse et punktert dekk!
  • Planlegg ruta og ta med kart i kartmappe.
  • Kjøp en sykkelbukse med god padding i rumpa. Det setter rumpa din garantert pris på!
  • Som hovedregel: sykle først, øl etterpå!

Oppdag Danmark på to hjul

Takk til expedia.no for lån av infografikk.